اصـالت و اهـمـيـت عمل به دستورات اسلام

اگر آدمى بخواهد كه نيروهاى وى رشد كند، و استعدادهاى او در ظرف وجودش شكوفا شود، و خواسته هاى وى در خارج تحقق پيدا كند، ناگزير بايد از مـرحـله فـكـر تـجـاوز كـنـد و بـه مـرحـله اقـدام و عمل گام نهد.

خـيـر و فـضـيـلت ، با تصور ذهنى و فكر كردن به آنها و به سودمندى آنها، تحقق پيدا نـمـى كـنـد، زيـرا كـه تـصـور و ادراك خـيـر تـنـهـا يـكـى از عـوامـل تـحقق يافتن خير است . و عامل اساسى چيزى جز كار كردن و كوشيدن براى رسيدن به آن نيست .

شـخـصـيـت انـسـان بـا اعمال او فراهم مى آيد و ـ چنانكه گذشت آدمى از طريق كارهايى كه انجام مى دهد تولدى دوباره پيدا مى كند؛ بنابراين تنها وسيله براى دست يافتن به هر چـيـزى كـه آدمى خواستار رسيدن به آن است ، و مى تواند به آن برسد، كار و كوشش و عمل است .

عمل كيفيت است نه كميت :

اهميت عمل ، بيش از آنكه به اندازه و مقدار آن مربوط باشد، به چـگـونـگـى آن ارتباط دارد. اين است كه عمل خالص درست استوارى كه با نيت خالص و با پرهيزگارى و هدفدارى و استوارى و استحكام انجام پذيرد، ارزشمند و گرانبها است ، هر چند اندك باشد. و عمل تهى از صلاح و خلوص و استوارى ، و آميخته به ريا و تظاهر، هر چـنـد زيـاد بـاشـد، چـيـزى مـحـسـوب نـمى شود. به همين جهت در قرآن اين تعبير آمده است : …ايكم احسن عملا كدام يك كار بهترى مى كنيد، و به جاى آن نگفته است : اكـثـر عـمـلا كـدام يـك كـار بـيـشـتـرى مـى كـنـيـد. پـس چـيـزى كـه بـه عـمـل ارزش و كرامت مى بخشد، و آن را بالا مى برد، و ثمر بخش و نيكو و با فضيلت مى سازد، جوهره عمل و كيفيت آن است .

خـالص سـازى عـمـل :

از مـسـائلى كـه در اعـمال و جوهره آنها اهميت فراوان دارد، خالص بـودن آنـهـا از آلودگـيـهـا و پـاك بـودنـشـان از هـدفـهـاى غـيـر الاهـى اسـت . پـس بـر عـامـل عـمـل لازم اسـت كـه در هـر عـمـل هـدفـى درسـت و عـالى داشـتـه بـاشـد، و در اثـنـاى عـمل به چيز ديگرى جز همين هدف عالى نظر نكند. و بدين صورت است كه اخلاص فراهم مـى آيـد، و عـمـل ، بـه طـور مـنـحـصـر و خـالص ، بـراى خـداى متعال صورت مى گيرد. و از اغراض ديگر ـ همچون شهرت طلبى و ريا و خواستار ستايش و جاه و مال شدن و جز اينها ـ پاك مى شود.

خـالص شـدن عـمـل از ايـن راه اغـراض فـرومـايـه ، و اخـتـصـاص يـافـتـن آن بـه خـداى متعال ، در استحكام عمل و ادامه يافتن و نيكو شدن گوهر آن داراى نقشى مهم است . غرضهاى غير خدايى اعمال را به صورت حركاتى سطحى و تهى و بيژرفا و بدون ارزش در مى آورد؛ و به همين ترتيب آدمى را عاملى سطحى مى كند كه خواستار چيزى جز ظواهر نيست . و بـسـا هـسـت كـه چـنين حالتى سبب ترك عمل يا سهل گيرى و سست شدن در آن مى شود، چه ممكن است عامل عمل ـ در اثناى عمل ، يا پس از انجام دادن پاره اى از آن ـ به اغراض ياد شده دست يابد و باقى آن را فرو گذارد، يا در استوار سازى و نيك پردازى آن كوتاهى كند.

مـداومـت دادن بـه عـمـل :

مـعلوم است كه عمل هنگامى باور و نتيجه بخش است كه ادامه پيدا كـنـد. عملى كه زمانى شخص عامل به آن برخيزد و زمانى ديگر آن را فرو گذارد، فايده اى بـراى او نـدارد و تـنـهـا بـر نـاتـوانـى او مـى افزايد. و اين بدان جهت است كه ترك عـمل گاه به تنبلى و نوميدى مى انجامد، همان گونه كه ادامه دادن آن سبب شادى و شور و نـيـرو و تـلاش مـى شـود، چـنـانـكـه امـيـرالمـؤ مـنـيـن عـليـه السـلام گـفـتـه اسـت : مـن يـعـمـل يـزدد قوه ، من يقصر فى العمل يزددفتره  هر كس به كار برخيزد، نيرومندتر مى شود، و هر كس در كار كوتاهى كند، سستى او افزايش پيدا مى كند. شروع كـردن بـه كـار آسـان و مـيـسـر اسـت ، و مداومت دادن به آن در بيشتر اوقات دشوار است . و نتيجه كامل ، تنها، به ادامه و استمرار كار وابسته است .

مطالب مرتبط
آثارغیبت
آثارغیبت هر عملی كه از انسان سر می‌زند اثرات خاص خود را بر نفس و جامعه‌اش می‌گذارد. غیبت نیز از این قاعده مستثنی نیست و سه نوع اثر دارد: 1- بر ...
ادامه مطلب
احادیثی از امام رضا علیه السلام
احادیثی از امام رضا علیه السلام: 1-امام رضا علیه السلام میفرمایند: مؤمن‌ ، مؤمن‌ واقعى‌ نيست‌ ، مگر آن‌ كه‌ سه‌ خصلت‌ در او باشد : سنتى‌ از پروردگارش‌ و سنتى‌ از ...
ادامه مطلب
آثار عبادات در نهج البلاغه
آثار عبادات در نهج البلاغه بدون شک عبادتی که خداوند حکیم برای انسان ها واجب کرده، در تکامل و سعادت آنها آثار بسیار مفید و سازنده ای دارد؛ همانطوری که بی ...
ادامه مطلب
جوانان ومعنویات
علت كمرنگ شدن معنویات درجوانان امروزماچيست؟ پرسش فوق از آنجا ناشى مى شود كه در سالهاى اوليّه پس از پيروزى انقلاب اسلامى و دوران دفاع مقدّس، گرايش جوانان به معنويّات و ...
ادامه مطلب
احادیثی از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم
احادیثی از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم: 1-رسول اکرم صل الله علیه وآله وسلم میفرمایند: ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَهُوَ مُنَافِق‏ : إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ ...
ادامه مطلب
قرب الهی، هدف تهذیب نفس
قرب الهی، هدف تهذیب نفس انسان بر خلاف همه موجودات جهان آفرینش، دو بعدی است: نخست بعد حیوانی او که از این جهت یعنی از جهت تغذیه، زیست، تناسل، تکثیر نوع ...
ادامه مطلب
توصیه های اخلاقی آیت الله سید علی قاضی طباطبایی(رحمه الله علیه)
توصیه های اخلاقی آیت الله سید علی قاضی طباطبایی( رحمه الله علیه): مطالب زیر گزیده ای از توصیه ها و وصایای آیت الله سید علی قاضی (رحمه الله علیه )است که ...
ادامه مطلب
ضریح امام حسین
چرابرای اهل بیت علیهم السلام عزاداری میکنیم:   عزادارى بر حضرت فلسفه ‏هاى سازنده و تربيتى متعددى دارد، از جمله: 1 - حفظ مكتب و شريعت : زنده داشتن ياد و تاريخ پرشكوه نهضت حسينى، كه ...
ادامه مطلب
احادیثی از امام باقر علیه السلام
احادیثی از امام باقر علیه السلام: 1- امام باقر علیه السلام میفرمایند: به خدا سوگند هيچ بنده اي در دعا ، پافشاري و اصرار به درگاه خداي عزوجل نکند ، جز ...
ادامه مطلب
اعتقادبه بداء دردین اسلام
اعتقادبه بداء دردین اسلام تقدير الهى درباره انسان بر دو نوع است : 1 . تقدير محتوم و قطعى كه به هيچ وجه قابل تغيير نيست. 2 . تقدير معلق و مشروط كه ...
ادامه مطلب
آثارغیبت
احادیثی از امام رضا علیه السلام
آثار عبادات در نهج البلاغه
جوانان ومعنویات
احادیثی از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه
قرب الهی، هدف تهذیب نفس
توصیه های اخلاقی آیت الله سید علی قاضی
چرا برای اهل بیت علیهم السلام عزاداری می
احادیثی از امام باقر علیه السلام
اعتقادبه بداء دردین اسلام
pixelstats trackingpixel