عاشورا و انتظار در یک نگاه 

جريان امامت و ولايت ائمة اطهار عليهم السلام جداى از يك‌ ديگر نبوده، بلكه متناسب با شرائط و مقتضيات زمان، جلوه‌هاى گوناگوني به خود گرفته است. اين جريان، گاه در قيام سرخ، گاه در نهضت فرهنگى و علمي، گاه در لباس اسارت و گاه در تبعيد و هجرت، متبلور شده است.

اما از آن‌جا که تمامي معصومين، يک نور واحد هستند (خَلَقَكُمُ اللَّهُ أَنْوَارا[۱])، هدف واحدي را نيز دنبال مى‌کنند.

حفظ مكتب، هدايت امت، تبيين و اجراى حق و عدل و نيز ستيز با باطل، هدف مشترک تمام امامان عليهم السلام بود که هم‌چون رودخانه‌اى كه در مسير خود، پيچ و تاب خاصى مى‌يابد، در هر زمان به شکلي بروز يافت تا همگان را حيات بخشد و سرانجام به اقيانوس حاكميت عدل و امن الهى در زمان حضرت ولي‌عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف بيانجامد.

ليكن در اين ميان، پيوستگى و ارتباط ميان قيام امام حسين عليه السلام و انقلاب حضرت مهدى عجل الله تعالي فرجه الشريف، نمود بيشتري دارد. گويا نهضت نينوا، نهال و بذرى بود كه در روز عاشورا كاشته شد تا در گذر زمان، رشد کند و در عصر ظهور، به ثمر بنشيند. در عصري که همة پيامبران و امامان عليه السلام، در انتظار فرا رسيدن آن بوده‌اند؛ عصري که در آن، وعده‌هاى الهي بر حكومت جهاني حق و عدل[۲]، تحقق مي‌يابند و آية استخلاف[۳] عينيت پيدا مي‌کند.

نمونه‌هاي پيوند عاشورا و انتظار

  1. امام حسين عليه السلام به فرزندش، امام سجاد عليه السلام فرمود: «اى فرزندم! به خدا سوگند؛ خون من از جوشش نخواهد افتاد تا آن‌كه خداوند، مهدى عجل الله تعالي فرجه الشريف را برانگيزد و انتقام خونم را بگيرد[۴]».

  2. در دعاى ندبه و شرح غم هجران مهدى موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف، از ميان صدها شهيد عترت پيامبر صل الله عليه و آله، تنها از شهيد كربلا، سخن به ميان مي‌آيد.

  3. شعار قيام جهانى امام منتظَر و يارانش، «يا للثارات الحسين» خواهد بود.[۵]

  4. بيش از دويست روايت، به اين مساله اشاره دارند که حضرت حجت عجل الله تعالي فرجه الشريف ، فرزند و از نسل امام حسين عليه السلام است و خود اين نکته،

گوياى رمز عميق اين ارتباط است. از جمله، پيامبر صل الله عليه و آله در بيانى به فاطمة زهرا عليها السلام فرمود: «قسم به خدايى كه جز او معبودى نيست؛ مهدى اين امت كه عيسى بن مريم، پشت سر او نماز مى‌خواند از ما مى‌باشد» و آن‌گاه با دست مبارك بر شانة امام حسين عليه السلام زد و سه مرتبه فرمود: «او از حسين عليه السلام است»[۶]. هم‌چنين آن حضرت، به سلمان و ام سلمه فرمود: «مهدى عجل الله تعالي فرجه الشريف از فرزندان حسين عليه السلام است؛ پس خوشا به حال آن‌كه از دوستان حسين عليه السلام باشد که به خدا قسم؛ شيعيان و پيروان او در روز قيامت، رستگارند[۷]».

امام على عليه السلام نيز در خطاب با امام حسين عليه السلام مي‌فرمايند: «‌اى حسين! نهمين فرزند تو، كسى است كه بر اساس حق، قيام مي‌کند،دين را ظاهر و حاكم مي‌‌نمايد و عدالت را گسترش مي‌دهد» و آن‌گاه که امام حسين عليه السلام از ايشان مي‌پرسد: «آيا اين امر واقع خواهد شد؟»، ادامه مي‌دهند: «آري، قسم به خدايى كه محمد صل الله عليه و آله را به پيامبري برگزيد و او نيز مرا بر همة آدميان، مبعوث كرد. ليكن اين امر، بعد از غيبت و دور‌ة حيرت خواهد بود»[۸].

  1. در آيات و روايات متعددى، حضرت مهدى عجل الله تعالي فرجه الشريف به عنوان انتقام‌گيرندة قيام عاشورا و خون به ناحق‌ريختة امام حسين عليه السلام، معرفى شده است كه اين مسأله، به وضوح رابطة تنگاتنگ انقلاب امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف را با ماجراي كربلا بيان مي‌کند.

به عنوان مثال، در تفسير آية «… وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطانا…‌»[۹]، رواياتي از پيامبر، امام علي و امام باقر عليهما السلام وارد شده است که مقتول را امام حسين عليه السلام و ولىّ او را امام قائم عجل الله تعالي فرجه الشريف، معرفي کرده‌اند.[۱۰]

هم‌چنين در كلامى از امام صادق عليه السلام مى‌خوانيم: «بعد از شهادت امام حسين عليه السلام، فرشتگان ناليدند و گريستند و گفتند: «خدايا! آيا قاتلين فرزند پيامبر صل الله عليه و آله و برگزيده‌ات را به حال خود وا مى‌گذارى؟» پس خداوند، ساية امام قائم عجل الله تعالي فرجه الشريف را بر آنان نماياند و فرمود: “به وسيلة اين قائم از ظالمين و قاتلين حسين عليه السلام، انتقام مى‌گيرم”»[۱۱].

  1. توصيه و سفارش به زيارت حضرت ابا عبدالله الحسين عليه السلام در شب ميلاد امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف ، افضل اعمال آن شب و موجب آمرزش گناهان و ثواب فراوان مى‌باشد[۱۲] و اين، خود، پيوند ديگري ميان اين دو امام بزرگوار است.

۷و۸٫ طبق احاديث وارده، قيام حضرت مهدى عجل الله تعالي فرجه الشريف در سال فرد (مانند قيام عاشورا كه در سال ۶۱ هـ ق واقع شد) و در روز عاشورا اتفاق خواهد افتاد. چنان

که امام باقر عليه اسلام فرموده‌اند: «گويا مى‌بينم امام قائم عجل الله تعالي فرجه الشريف در روز عاشورا قيام نموده و بين ركن و مقام ايستاده و جبرئيل اعلام مى‌كند: البيعة لله[۱۳]».

  1. گوياتر از همه در پيوستگى اين دو رخداد عظيم و بى‌نظير تاريخ، كلام مولايمان حضرت بقيت الله (روحى و ارواح العالمين له الفداء) است که بعد از ظهور، بين ركن و مقام مى‌ايستد و ندا مى‌دهد: «‌اى جهانيان! آگاه باشيد و بدانيد که من امام قائم و شمشير انتقام‌گيرنده هستم. ‌اى اهل عالم! آگاه باشيد كه جدم حسين عليه السلام را تشنه‌كام كشتند و عريان، روى زمين افكندند»[۱۴].

  2. در زمان رجعت، که پس از ظهور امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف به وقوع خواهد پيوست و اعتقاد به آن، جزء عقايد مسلّم دينى ماست، امام حسين عليه السلام، نخستين امامي خواهد بود كه به دنيا باز مى‌گردد و هم ايشان خواهند بود که امام قائم عجل الله تعالي فرجه الشريف را غسل و كفن نموده و به خاك مى‌سپارد.[۱۵]

شواهد مذكور و موارد متعدد ديگر، گوياى پيوند و ارتباط عميق ميان قيام عاشورا و قيام جهانى حضرت مهدى عجل الله تعالي فرجه الشريف است كه توجه به اين حقيقت، رسالت و مسئوليت منتظران را در دوران غيبت، ترسيم مي‌کند و ياران و اصحاب وفادار و فداكار امام حسين عليه السلام را به عنوان الگوي حسينى‌بودن و زينبى‌ماندن، به منتظران واقعى عرضه مي‌نمايد تا مبادا از ولايت و امام زمان خود باز بمانند و در شب تار غيبت آن خورشيد عالم‌تاب، گرفتار گرداب گناه و توطئه‌هاى شياطين درون و بيرون شوند؛ چرا كه آن امام و قيام را پاكبازاني مخلص، خدايى و عاشورايى مى‌طلبد.

———————————————————

پی نوشت ها:

[۱]. فرازي از زيارت جامعة کبيره.

[۲]. «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ… » سورة توبه، آية ۳۳/ سورة صف، آية ۹/ سورة فتح، آية ۲۸٫

[۳]. «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ ‏… »؛ سورة نور، آية ۵۵٫

[۴]. بحار الانوار، ج ۴۵، ص‌۲۹۹/ معجم احاديث المهدى، ج ۳، ص‌۱۸۲٫

[۵]. بحارالانوار، ج۵۲، ص‌۳۰۸ / نجم الثاقب، ص‌۴۶۹٫

[۶]. بحارالانوار، ج ۵۱، ص‌۲۶٫

[۷]. بحار الانوار، ج ۴۴، ص‌۲۲۵٫

[۸]. اكمال الدين، ج ۱، ص‌۳۰۴؛ بحارالانوار، ج ۵۱، ص‌۱۱۰٫

[۹]. «و هر كس مظلوم كشته شود، براى وارثش تسلّطى بر قاتل قرار داده‏ايم»؛ سورة اسراء، آية ۳۳٫

[۱۰]. تفسير نور الثقلين، ج ۳، ص۱۶۳؛ تفسير عياشى، ج ۲، ص‌۲۱۰؛ الزام الناصب، ج۲، ص‌۲۰۰٫

[۱۱]. بحارالانوار، ج ۵، ص‌۸۶۸؛ نجم الثاقب، ج ۲، ص‌۶۵٫

[۱۲]. اثبات الهداة، ج ۷، ص‌۱۲۸؛ مفاتيح الجنان، ص‌۳۹۱٫

[۱۳]. كشف الغمة، ج ۳، ص‌۲۹۱؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص‌۲۸۵٫

[۱۴]. الزام الناصب، ۲، ص‌۲۸۴٫

[۱۵]. بحارالانوار، ج ۵۳، ص‌۳۹؛ اثبات الهداة، ج ۷، ص‌۱۰۳٫

مطالب مرتبط
نیازانسان ها به پیامبران
"نیازانسان ها به پیامبران" مى توان دلایل نیاز به انبیا را این گونه بر شمرد: 1- هدفدار بودن هستى در جهان بینى الهى، هستى هدفدار است و انسان جزیى از هستى است ...
ادامه مطلب
معانی عدل وارتباط بلایا با عدالت خدا
"معانی عدل وارتباط بلایا با عدالت خدا" الف.موزون بودن و تعادل داشتن:به این معنا باید در مجموعه جهان، شرایط معینى از حیث مقدار لازم هر جزء، کیفیت و نحوه ارتباط اجزاء با ...
ادامه مطلب
خدا شناسی از دو راه فطرت وبرهان نظم
خدا شناسی از دو راه فطرت وبرهان نظم خدا شناسی ازراه فطرت: به این چند موضوع توجه کنید: ۱-دانشمندان میگویند هر انسانی را که فکر می کنید ازهر نژاد وطبقه ای که ...
ادامه مطلب
لزوم خدا شناسی وآثارآن
" لزوم خدا شناسی وآثارآن " لزوم خدا شناسی: چرا برای شناسایی افریدگار جهان فکر و مطالعه میکنیم؟   1.عشق به اگاهی وآشنایی با جهان هستی دردرون جان همه ما است؛همه ما میخواهیم بدانیم این ...
ادامه مطلب
توضیحی در مورد امام زمان علیه السلام
شناخت مختصری از زندگی حضرت مهدی علیه السلام : دوازدهمین پیشوای معصوم؛حضرت حجة بن الحسن المهدی؛اما زمان(عج)؛در نیمۀ شعبان سال 255 هجری قمری در شهر سامراء دیده به جهان گشود. او همنام پیامبراسلام(م ح ...
ادامه مطلب
حضرت مهدی(عج) در کلام اهل بیت عليهم السلام
حضرت مهدی(عج) در کلام اهل بیت عليهم السلام  * رسول اکرمصلوات الله علیه فرمودند: مهدی از فرزندان من است. اسم او‏ اسم من و کنیه اش کنیه من (ابوالقاسم) است. از ...
ادامه مطلب
نشانه های آخرالزمان
نشانه های آخرالزمان در آيات قرآن و سخنان (عليهم السلام) معصومان (عليهم السلام) نشانه‌هايي براي آخرالزمان گفته شده است کــــه در اصطــلاح «علايـــــم آخِرالزمان» خوانده مي‏شود. ختم نبوت و نزول واپسين شريعت ...
ادامه مطلب
یاصاحب الزمان
چکیده اصولاً اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار منجی عقیده ­ای است که در کیش های آسمانی؛ یهود، زرتشت، مسیحیت و مدعیان نبوت عموماً و دین مقدس اسلام خصوصاً، به مثابه ...
ادامه مطلب
نیازانسان ها به پیامبران
معانی عدل وارتباط بلایا با عدالت خدا
خدا شناسی از دو راه فطرت وبرهان نظم
لزوم خدا شناسی وآثارآن
توضیحی در مورد امام زمان علیه السلام
حضرت مهدی(عج) در کلام اهل بیت عليهم السلام
نشانه های آخرالزمان
منجی گرایی در ادیان(زرتشت، یهود و مسیحیت)
pixelstats trackingpixel